موسیقی مازنی؛ جلوه ی زیبای هویت فرهنگی مازندران

در موسیقی بومی می توان ملودی های مختلف محلی را مشاهده نمود که در تمام نقاط کشور وجود دارد که در آن فرهنگ بومی منطقه وجود دارد و دارای خصایص‌ خاصی می باشد. این موسیقی ها از انواع مختلفی برخوردار هستند که ملودی های مختص عزا، عروسی، کار، داشت و برداشت، لالایی، عشق و … نیز جز این موارد به شمار می رود. علاوه بر تمامی موارد عنوان شده ملودی هایی نظیر ملودی های ساخته شده برای معشوق‌، طبیعت، فراق، دوری، جنگ، سلحشوری و … نیز در این دسته قرار می گیرد. این دسته از ملودی ها در گذشته وجود داشته و به امروز رسیده است پس از سازنده مشخصی برخوردار نمی باشد.

این ملودی های امروزه به عنوان لطیف ترین، زیباترین، ساده ترین و ارزشمندترین نوع موسیقی به شمار می رود که شهرت و محبوبیت بالایی نیز دارد. از طریق این ملودی ها می توان فرهنگ های بومی و قومیت های ایرانی را به نمایش گذاشت و معرفی نمود. در کل می توان گفت موسیقی های بومی دارای تنوع بالایی می باشد که برای اجرا به سازهای خاصی نیازمند است و علاوه بر آن اجرا ممکن است بصورت تک نوازی، گروه نوازی، همراهی با دیگر سازها و… انجام گیرد.

موسیقی محلی گیلان

در گیلان شاهد وجود ریتم ها، ترانه ها و آوازهای متنوع هستیم که هر یک بصورت خاص به اجرا در می آید که تالش یکی از این موارد به شمار می رود و علاوه بر آن شامل ریتم های ذکر شده در قسمت زیر است: دستون ها، تصنیف ها، هوا

ترانه هایی که در گیلان وجود دارد شامل قاسم آبادی، عروس بُران، زرد ملیجه. بُرُم (برم دار)، کشتی مقامی، وِرزا جنگ، دوران می باشد و به غیر از این ترانه ها، ترانه های دیگری نیز وجود دارد که وگله سری، گوسن دخوان، مارِه مارِه،‌ رعنا در دسته قرار گرفته است که به عنوان نغمه های چوپانی شناخته می شود. در همسایگی این استان و در مازندران نیز خوانندگانی نامی وجود دارند. بهنام حسن زاده از این دسته به شمار می رود.

دیدگاه خود را بگذارید